Výběr studia - Kam dál?

Výběr studia a klíčové faktory
Výběr studijního oboru představuje pro studenty zásadní rozhodnutí, které ovlivňuje jejich budoucí profesní dráhu. Tento proces je ovlivněn řadou faktorů. Kouče vnímám jako parťáka, který může pomoci studentovi zorientovat se v jeho "hlavě", očekáváních a klíčových faktorech, které mají na studenta a jeho rozhodnutí vliv.
Zodpovědný přístup
Přelom číslo 1
Prvním velkým výběrem školy, kde se aktivně zapojují i studenti, je výběr střední školy nebo učiliště, obvykle na konci základní školy. V lednu po začátku nového roku většina rodičů deváťáků řeší, kam finálně podat přihlášku své ratolesti k dalšímu studiu. Přihláškou se ukončí diskuse a úvahy posledních týdnů, někdy i měsíců, na téma "kam s ním."
Přelom číslo 2
Dalším takovým důležitým obdobím je konec střední školy a výběr školy vysoké.
Co tato období mají společného? Především je to stres, kterým student prochází. Tlak na studenta působí z několika směrů – od rodiny, od učitelů, od kamarádů, od společnosti a od vnitřního světa samotného studenta.
Sama jsem s dětmi řešila otázku studia na víceletém gymnáziu. Dcera se rozhodla zůstat na základní škole a na gymnázium jít až z deváté třídy. Syn byl však vnitřně několik let přesvědčen, že tou správnou možností je pro něj víceleté gymnázium, jinak ho mentální nečinnost na ZŠ zničí. Respekt k volbě desetiletého dítěte byl pro mne jako matku výzva. Důležitá byla vnitřní motivace dítěte, co přesně chce, co mu to přinese, jaké k tomu má předpoklady, o co přijde atd. Nakonec s odstupem času vnímám jejich rozhodnutí jako správná. Čas pokročil a dcera řeší otázku, kam dál po maturitě, jako mnoho dalších mladých ve věku 18-20 let.
- Co vlastně chtějí?
- Co je naplňuje?
- Co je baví?
Kvalitní kouč dokáže při rozhodování o budoucím směřování studenta významně pomoci. Student si může uvědomit nejen své limity, ale i své silné stránky, talenty a přesvědčení, touhy.
Žijeme v době, kdy si studenti mohou zvolit obor studia dle svých preferencí. Výběr však pro spoustu studentů není jednoduchým procesem i s ohledem na pocity spojené s uvědoměním, že jejich volba bude mít dopad nejen na čas strávený studiem. Tento proces je ovlivněn řadou faktorů, mezi něž patří jak vnější okolnosti, tak i vnitřní motivace, limity jako strach a jiná omezující přesvědčení jednotlivce.
Vnitřní faktory ovlivňující volbu studia
Mezi vnitřní faktory patří osobní zájmy, hodnoty, schopnosti a motivace studenta. Vnitřní motivace, tedy zájem o konkrétní obor a radost ze studia, hraje klíčovou roli v dlouhodobém zapojení a úspěchu ve studiu. Studenti s vyšší mírou vnitřní motivace často dosahují lepších studijních výsledků a vykazují vyšší míru spokojenosti se svým studiem.
- Co mne baví? V čem jsem dobrý?
- Co při této činnosti prožívám? Jak moc jsem pohlcen tímto tématem?
- Co mi to přináší?
- Co doopravdy chci?
- Co pro to mohu udělat?
- Z jakého důvodu bych chtěl/a pokračovat ve studiu?
- Jaké je mé - PROČ to chci studovat?…
Vnitřní limity a jejich překonávání
Při rozhodování o studiu je důležité, aby si studenti byli vědomi svých vnitřních limitů, jako jsou například obavy z náročnosti studia či pochybnosti o svých schopnostech. Tyto limity mohou vést k volbě méně náročných oborů nebo odkládání rozhodnutí. Je proto zásadní, aby studenti pracovali na posilování své sebedůvěry a hledali způsoby, jak tyto vnitřní překážky překonat. Důležité je si uvědomit, že s většinou limitujících přesvědčení může pomoci kouč se studentem pracovat a zcela je odstranit a nebo zmírnit.
- Z čeho mám obavy? Co je za tím? Jak to mohu změnit?
- Jak mohu pracovat se svým strachem?
- Může mi někdo poradit/pomoci?
- Mohu získat bližší informace o průběhu a náročnosti studia?
- Na co se mohu ještě připravit?
- Jaké jsou mé silné stránky, které mohu využít? Jak je mohu posílit?
- Jaké mám talenty? Jak je mohu rozvíjet?
- Jak si mohu zvýšit sebevědomí, sebejistotu, sebehodnotu?
- Co mi to přinese, když nepůjdu po maturitě studovat, ale dělat práci, která mne baví a naplňuje?
- Co my to přinese, když budu následovat své srdce?
- Co se stane když to neudělám? …
Vnější faktory a jejich vliv
Jak jsem již zmiňovala, kromě vnitřních faktorů hrají významnou roli i vnější okolnosti. Společnost, škola, rodina a zejména rodiče mají značný vliv na rozhodování studentů o volbě studia. Většina studentů konzultuje své rozhodnutí s rodiči a využívá jejich rady.
Otázkou pro studenty však zůstává:
- Jaké faktory mohu ovlivnit?
- Jak s nimi pracovat?
- Které informace a zdroje, jsou pro mé rozhodování důležité?...
Rodiče to se svými potomky myslí dobře. Chtějí, aby jejich děti nedělali stejné chyby jako oni a byli ve svém životě úspěšní a šťastní. Je možné, že tak rodiče dělají svým dětem jak se říká "medvědí službu"?
- Jak naložit s radou od rodičů?
- Chci a mohu zkušenost mého rodiče přenést do svého života? Pokud ano, jak to mohu udělat? Jde to vůbec? Pokud se to už někomu podařilo, jak to udělal?
- Do jaké míry je pro mne přínosné, abych se učila ze svých chyb?
- Do jaké míry je studijní obor doporučovaný rodičem jeho snem a jak moc bude naplňovat mne?
- Jak moc mne ovlivňuje pohled společnosti na přijatelnost oboru, o který se zajímám?
- Do jaké míry se musím věnovat stejnému oboru jako mí rodiče / mí předci?
- Co mi to přinese?...
Dále mohou rozhodování ovlivnit i socioekonomické faktory, jako je finanční situace rodiny či dostupnost stipendií. Přestože v České republice je většina vzdělávání financována ze strany státu, mohou být limitujícím faktorem finanční příjmy rodiny studenta a to především v případě, že bude studovat mimo město, kde žije, nebo pokud zvolí studium na soukromé nebo zahraniční škole.
Pak student řeší například tyto otázky:
- Jaké budou mé náklady na studentský život?
- Jaké budou mé zdroje?
- Co mohu udělat pro to, aby mé zdroje pokryly náklady?
- Existují nějaká stipendia? Co mohu udělat pro jejich dosažení?
- Jak mohu snížit náklady?...
Z pohledu rodiče
Rodiče jsou postaveni do pozice, kdy chtějí, aby si děti splnily své studijní a pracovní sny. Ale kolik z nás rodičů dokáže plně přijmout sny svých dětí? Jsme jako rodiče ochotni pracovat sami na sobě a dát svým dětem důvěru? I v této oblasti může kouč významně pomoci, ale to už je téma na jiný článek.
Naše sny se s věkem, zkušenostmi a znalostmi do určité míry. Dětskou touhu jezdit na stupátku popelářského auta postupně nahrazují touhy teenagerů a pak touhy čerstvě dospělých. Vývoj našich tužeb však představuje individuální cestu pro každého z nás. Je možné, že naplnění studenta není v pokračujících studiích, ale ve volbě zapojit se do pracovního procesu a začít dělat profesi, ve které využije své talenty.
Závěr
Výběr studijního oboru je komplexní proces ovlivněný kombinací vnitřních a vnějších faktorů. Uvědomění si vlastních vnitřních limitů a aktivní práce na jejich překonávání může studentům pomoci učinit informované a vědomé rozhodnutí, které bude v souladu s jejich zájmy, schopnostmi a dlouhodobými cíli. Profesionální kouč má v tomto úseku studentského života svou přínosnou a konstruktivní roli.
Proto se teď ptám, milý studente/studentko: "Je pro Tebe obtížné se rozhodnout o svém dalším směřování? Pomohlo by Ti při Tvé volbě lépe porozumět sám/sama sobě? Chceš na to mít po boku parťáka v podobě profesionálního kouče?"